torsdag 14 maj 2009

En hyllning.

Det här är en hyllning till alla snälla killar.
En hyllning till er som alltid kommer sist, som aldrig blir mer än vänner, som står ut i timmar med att lyssna på vilka skitstövlar killar är, medans man egentligen motbevisar det påståendet. Det här är dedikerat till de killar som alltid tillhandahåller en axel att luta sig mot, men som håller sig borta från kroppskontakt som kan anses som ”för mycket”, till de killar som håller dörren öppen, ger vänskapliga klappar i ryggen och sitter tålmodigt utanför omklädningsrum i klädaffärer.
Denna hyllning går ut till alla killar som alltid påpekar hur söt/snygg/rolig/sexig deras kvinnliga vän är vid precis rätt tillfälle, när de vet att en sådan kommentar är behövd. Denna hyllning går ut till alla killar med öppet sinne, avslappnad attityd, och som faktiskt bryr sig på riktigt. Denna hyllning går ut till alla killar som respekterar varenda aspekt av en kvinna, från personligt utrymme till religion, till klädstil.

Det här är för alla killar som eskorterar sina överdrivet fulla och förvirrade kvinnliga vänner hem från fester och aldrig någonsin utnyttjar situationen när de kommer fram, för alla killar som följer med sina kvinnliga vänner till barer endast för att andra killar inte ska ragga på dom, för alla killar som vet att en kvinna fiskar efter komplimanger men ändå ger dom, för alla killar som alltid spelar efter reglerna i ett spel där reglerna gynnar fuskarna, för alla killar som alltid får höra att de är ”pojkvänsmaterial” men som ändå aldrig blir en pojkvän, för alla snälla killar som överses, underskattas och inte uppskattas, för alla killar som manipuleras, missleds och sedan överges, detta är för er.

Detta är för den gången hon lämnade 40 viktiga meddelanden på ditt mobilsvar, och när du ringde upp spenderade hon tre timmar med att smärtsamt dissekera två meningar hennes pojkvän sagt under middagen. Och trots att du tyckte hennes pojkvän var ett arsle och en idiot, så försäkrade du henne om att allt var okej, och att hon inte borde bry sig. Det här är för den gången hon avbröt den bästa killing spree’n du någonsin haft i GTA3 för att svamla om ett rykte där hon och en kille hon avskyr har någonting på G. Och trots att du tyckte det var barnsligt och du inte hade något emot killen, så pausade du spelet i två timmar för att hjälpa henne
sätta ihop ett motrykte hon kunde sprida ut. Det här är också för den gången hon inte hade någon dejt, så efter mycket övertalning, och många löften om att det inte var något ”seriöst” mellan er, lyckades hon släpa med dig till en fest där du inte kände någon, ölen smakade illa, och hon låtsasflörtade med dig för att impa på vänner, samtidigt som hon hela tiden försäkrade dig om att det ”bara var på skoj” och ”inget illa ment”. Och trots att du blev bjuden bara för att bättra på hennes ego, så följde du med. För du är helt enkelt så snäll.

De snälla killarna får väldigt sällan beröm när de förtjänar det. Och något som nästan är värre, de snälla killarna får inte ligga så ofta som de borde. Och jag önskar att jag kunde förklara varför det är så, men det kan jag inte. Från vad jag har sett genom åren, och vad jag har förstått genom att prata med vänner, så är den enda förklaringen att kvinnor är ologiska, manipulativa haggor. Många hävdar att de drömmer om att träffa en snäll kille, men så fort de gör det, spottar de ur sig irrationella och förvirrande uttalanden så som ”men han är för snäll för att dejta” eller ”han vore en utmärkt pojkvän, men han är inte min typ”, eller det som kanske är mest frustrerande att höra: ”nej, det skulle förstöra vår vänskap”. Ändå fortsätter de att gnälla över bristen på hyggliga killar att dejta, och de förväntar sig att deras för-snäll-för-att-dejta- kompis ska sympatisera och be om ursäkt för de killar som är svin.
Ledsen killar, fruntimmer av den sorten är bortom min förmåga att reda ut.
Jag kan inte lista ut var det går snett mellan vad de säger (jag vill dejta en snäll kille!) och vad de gör (jag tänker ligga med den här skitstöveln nu!). Men en sak kan jag, och det är att försäkra er om att ”snälla killar kommer sist”-fenomenet inte varar för evigt. Det finns definitivt många kvinnor som växer ur det där beteendet och tankemönstret, och inser att de borde dejta de snälla killarna, inte ta dom för givet. Den svåra biten är att HITTA de kvinnorna, och dessutom hitta de kvinnorna som är SINGLAR.

Så, tills dessa kvinnor är hittade, föreslår jag en skål för alla snälla killar. Ni vet vilka ni är, och jag vet att ni är ofantligt less på att få höra hur obotligt snälla ni är.
Men om sanningen ska fram, så behöver världen erat tålamod i klädaffärer, eran vilja att hålla upp dörrar, eran tjänst som eskort på fester, och eran fallenhet att alltid smälta om någon ger er ett leende. För alla galna, fåniga och absurda saker ni tolererar, för alla situationer där ni är den namnlösa och ansiktslösa hjälten,
ger jag er min yttersta respekt, och tacksamhet.

Ni har enorm trovärdighet i detta samhället, och era välförtjänade glansdagar kommer att komma, tro mig.

2 kommentarer:

JP sa...

Fantastiskt skrivet!

Anonym sa...

Underbart!!!! Sannare än sanningen!!